‘Nou, waar heb je vandaag zin in?’ vraagt mama.
Cato en mama zijn net de klas van Cato binnengekomen en staan nu voor het planbord. Cato mag elke morgen zelf een werkje inplannen.
Cato staat te kijken naar alle plaatjes van de verschillende werkjes en kan maar geen keuze maken.
‘Zal ik jou een beetje helpen?’ vraagt mama. ‘Ik geef jou twee keuzes, dat is een stuk makkelijker kiezen voor jou. Je mag kiezen tussen de kralenplank of de poppenhoek’.
Cato kijkt moeilijk. ‘Nee, daar heb ik geen zin in’, zegt ze.
Dan komt Mila de klas in. Mila is een van de beste vriendinnetjes van Cato. Mila hoeft helemaal niet lang na te denken. Ze hangt haar naamkaartje direct bij het plaatje van het verfbord.
‘Oh, ik ga ook verven!’ roept Cato.
Ze rent achter Mila aan naar de verfhoek en pakt het verfschort.
Mama loopt ook naar de verfhoek.
‘Kom maar hier. Ik zal je wel helpen met je verfschort’, zegt mama. En ze helpt Cato in haar schort. ‘Nou Catootje, nu moet ik gaan hoor. Ga jij lekker spelen vandaag?’ vraagt mama.
‘Ja mama, maar ik moet jou nog al je kusjes geven,’ zegt Cato.
Mama zakt op haar hurken en draait haar rechterwang al naar Cato toe. Cato pakt met beide handen mama’s hoofd vast. Ze geeft twee kusjes op mama’s rechterwang. Dan draait ze mama’s hoofd naar beneden en geeft twee kusjes op mama’s voorhoofd. Dan draait ze mama’s hoofd weer opzij en geeft twee kusjes op mama’s linkerwang. Gevolgd door twee kusjes op mama’s neus, twee kusjes op mama’s mond en daarna ook nog twee kusjes op mama’s kin.
Een andere mama kijkt verbaasd naar alle kusjes die Cato aan mama geeft.
‘Ja,’ zegt mama, ‘ik bof maar met mijn Cato. Ik krijg altijd zoveel kusjes’.
En dan geeft mama ook nog een hele dikke kus terug. Bovenop het hoofd van Cato. ‘Dag lieve Cato, fijne dag vandaag. Ga maar lekker verven,’ zegt mama.